PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK PENGAWAS SEKOLAH SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PROFESIONALISME GURUDI SDN ANTARA
Abstrak
(2)supervisory obstacles in carrying out academic supervision is the number of teachers were too many, however it only had limited time; (3) the implementation of general academic supervision is good enough and able to carry out its duties and functions properly; (4) aspects that have been targeted by the supervision of school’s supervisors are still limited, not all aspects of academic supervision; (5) the frequency of visits by school’s supervisors in conducting academic supervision is considered lack because it is not evenly distributed; teachers receive class visits by supervisors; and (6) efforts made by supervisors in carrying out academic supervision at SD Negeri Antara have not been optimal in providing guidance to teachers.
Keywords: Academic Supervision; School’s Supervisor; Teachers’ Profesionalism
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Ali Imron (2011). Supervisi Pembelajaran
Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Dadan Wahidin (2009). Pentingnya Supervisi Pendidikan Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal terkemuka Manajemen Pendidikan, Educational Leadership.
Daryanto (2009). Panduan Proses
Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Jakarta, AV Publisher.
Depdiknas Republik Indonesia (2003).
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta, BP. Panca Usaha.
Jerry H. Makawimbang (2011). Supervisi dan Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung, Alfabeta.
Kristiawan, M., & Elnanda, D. (2017). The Implementation of Authentic Assessment in Cultural History of Islam Subject. Al-Ta lim Journal, 24(3).
Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish
Kristiawan, M. (2017). The Characteristics of the Full Day School Based Elementary School. Transylvanian Review, 1(1).
Mathew B. Miles and A. Michael Huberman(2009). Analisis Data Kualitatif.Jakarta, Universitas Indonesia.
Ngalim Purwanto (2009). Adminisrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung, PT Remaja Rosdakarya.
Makasar Sulawesi Selatan). Bandung, Jurnal Pendidikan No. 4 tahun XXV 2006.
Sugiyono (2009). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung, Alfabeta.
Syaiful Sagala (2010). Supervisi Pembelajaran. Dalam Profesi Pendidikan.Bandung, Alfabeta.
Uus Ruswenda (2011). Berbagai Faktor Dalam Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Di Kabupaten Kuningan. Tesis. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Program Studi Ilmu Administrasi Kekhususan Administrasi dan Kebijakan Pendidikan. Universitas Indonesia.
Wulandari, Y., & Kristiawan, M. (2017). Strategi Sekolah dalam Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa denganMemaksimalkan Peran Orang
Tua. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(2).
Yuliani, T.,& Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen,
Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2).
Nurhayati (2006). Berbagai Pendekatan Dalam Pembelajaran (Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Profesionalisme dan Kinerja Guru Biologi di SMAN Kota