EFEKTIVITAS PENATAAN TERTIB ADMINISTRASI PEMERINTAH GAMPONG DALAM MEWUJUDKAN PELAYANAN PUBLIK DI GAMPONG SAGOE KECAMATAN MUARA TIGA KABUPATEN PIDIE
Abstract
This study aimed to determine, among other things, the extent to which the village government's administrative orderliness has been implemented in providing public services and the obstacles encountered in providing such services. This study employed a descriptive method. Field research and library research were conducted to obtain data. All data obtained were processed and analyzed using a qualitative approach.
The results indicate that data collection on a
dministrative orderliness in public service efforts implemented by the Sagoe Village Government in Muara Tiga District, Pidie Regency has not been carried out properly. Obstacles encountered include the limited capacity of village officials to organize administrative order in public services and the limited facilities and infrastructure owned by the village government. It is recommended that the selection of village officials (Keuchik)/village officials should consider their educational background and other requirements. Missing facilities and infrastructure, such as a village head office and office equipment, need to be immediately completed to maximize service delivery.
Keywords: Organization, Administration, Government, VillageFull Text:
PDFReferences
Ainii, A. Q. (2019). Kepemimpinan Kepala Desa Dalam Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat (Community Based Tourism) Di Desa Ponggok Kecamatanamatan Polanharjo Kabupatenupaten Klaten. Journal of Politic and Government Studies, 8(02), 11-20.
Arianto, B. Warjio, Usman T. (2016). Kepemimpinan Lurah dalam Miningkatkan Motivasi Kerja Perangkat Kelurahan, Jurnal Administrasi Publik, 6 (2): 107-122.
Arsip Nasional Republik Indonesia (2011), Peraturan Kepala Arsip Nasional Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2011, tentangPedoman penyelenggaraan kearsipan di lingkungan Perguruan Tinggi.
Baratha, I, Nyoman (2012), Desa Masyarakat Desa dan Pembangunan Desa, Ghalia Indonesia, Jakarta
Hoesein Bhenyamin (2012) Manajemen pelayanan Umum, Bumi Aksara: Jakarta
Jarah, I., & Zulfikar, Z. (2023). Kinerja Keuchik Gampong Raya Kecamatan Trienggadeng Kabupaten Pidie Jaya Dalam Menjalankan Fungsi Dan Peranannya Terhadap Pembangunan. Jurnal Administrasi dan Sosial Sains, 2(1).
Lehtinen (2013), Strategi pelayanan Prima, Bina Aksara: Jakarta
Risdianyanti (2013) Fungsi Pemerintah Daerah Dalam permbangunan, Ghalia Indonesia: Jakarta
Sarwoto (2012) Fungsi Administrasi Negara, Bina Aksara: Jakarta
Norman (2013) Pelayanan Prima di Sektor Publik, Bumi Aksara, Jakarta
Osborn dan Gaebler (2014) Reinventing Government
Tjiptono (2013) Model dan Kualitas Pelayanan, Rajawali press: Jakarta
The Liang Gie (2013), Organisasi dan Manajemen Kantor, Perct. Ref Medan
Putri, A. M., Zulfikar, Z., & Rozaili, R. (2024). Penghasilan Tetap Perangkat Gampong Belum Layak Dibanding Tugas dan Pekerjaannya (Studi Kasus di Gampong Keramat Luar Kecamatan Kota Sigli Kabupaten Pidie). Jurnal Administrasi dan Sosial Sains, 3(1).
Wayong (2012) Fungsi Administrasi Negara, Djambatan: Jakarta
Umar. (2018). Pengertian Kepemimpinan. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. Semarang
SemarangSumeru, A. (2016). Kedudukan pejabat Kepala Desa dalam Penyelenggarakan Pemerintahan Desa. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 4(1) 47-56
Sangpujangga. 2014. Pengaruh Kepemimpinan Kepala desa. (
Mulyadi & Rivai. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Letakan Kesembilan.
Kartono, Kartini. (2010). Pemimpin dan Kepemimpinan. PT. Raja.Grafindo Persada Jakarta.
Putri, A. M., Zulfikar, Z., & Rozaili, R. (2024). Penghasilan Tetap Perangkat Gampong Belum Layak Dibanding Tugas dan Pekerjaannya (Studi Kasus di Gampong Keramat Luar Kecamatan Kota Sigli Kabupaten Pidie). Jurnal Administrasi dan Sosial Sains, 3(1).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV. Sukmadinata,
Rahman, Idzhari. "Rasionalitas pada Gaya Kepemimpinan Direktur Perpustakaan Universitas Islam Indonesia." Jurnal Pustaka Ilmiah 7.1: 45-53. (2021).
Rivai, veithzal. 2014. Pemimpin dan Kepemimpinan dalam Organisasi. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Wibowo, A. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan terhadap kinerja Aparatur Desa. Jurnal Pemerintahan dan Politik Desa, 8(1), 33-45
Rijal, A., & IIyas, M. (2022). Gaya Kepemimpinan Kepala Desa dan Implikasinya Terhadap Pelayanan Publik di Desa X. Jurnal Administrasi dan Kebijakan Publik, 10(1), 45-55
Ridwan HR, 2011, Hukum Administrasi Negara (edisi revisi), Rajawali Pers, Jakarta.
Moleong, Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ridwan HR, 2011, Hukum Administrasi Negara (edisi revisi), Rajawali Pers
Kuswantoro, A (2017), Pengelolaan Arsip Dinamis Dalam Upaya Pelayanan Prima Bagi Tenaga Kepepndidikan Pasca Sarjana UNNES, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.
Sugiarto, A, & Teguh W (2015), Manajemen Kearsipan
Modern Dari Konvensional ke Basis Komputer (Klitren Lor GK
III/15 Yogyakarta: Gava Media.
Dewi, I, C, (2011) Manajemen Kearsipan, Jakarta: PT Prestasi Pustakary
Djaelani, Aunu Rofiq. 2013. Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif.
Rozailli, R., & Zulfikar, Z. (2022). STRATEGI PENGELOLAAN APBG DALAM MENCEGAH WABAH COVID-19 DI GAMPONG KRUENG DHOUE KECAMATAN PIDIE KABUPATEN PIDIE. Jurnal Sains Riset, 12(2), 270-277.
FPTK IKIP. Volume 20 (1): 83-84. Hajar, Siti. 2016. Studi Tentang Kearsipan Dalam pelaksanaan Kegiatan Administrasi di Sekretariat KPU Provinsi Kalimantan Timur. eJournal Ilmu Pemerintahan. Volume 4 (3): 1264-1265.
Rahmi, Hayatur, dkk. 2012. Pengelolaan Arsip Dinamis Aktif di Badan Kepegawaian Daerah Provinsi Jawa Barat Studi Kualitatif di Badan kepegawaian Daerah Provinsi Jawa Barat. Jurnal Ilmu Komusikasi. Volume 1 (1): 5-6
Zulfikar, Z., Rozaili, R., & Hansyar, R. M. (2022). Kebijakan dan Implementasi Administrasi Kependudukan di Indonesia.
Zulfikar, Z., Rozaili, R., & Zulkifli, Z. (2024). PENGARUH KEPEMIMPINAN KEUCHIK TERHADAP EFEKTIVITAS PELAYANAN MASYARAKAT DI GAMPONG KUMBANGKECAMATAN MILA. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi dan Pelayanan Publik, 11(1), 303-313.
Refbacks
- There are currently no refbacks.

