PERANSERTA GURU PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BULUTANGKIS DI KALANGAN SISWA SMP NEGERI 4 SIGLI

Amirzan Amirzan, Sumarjo Sumarjo, Muhammad Yahya, Arifuddin Arifuddin

Abstrak


The role of teachers has a significant impact on students' achievements across various sectors, including sports. It is also understood that students' achievements can influence the development of institutions or schools. This study aims to evaluate the contribution of Physical Education, Sports, and Health  teachers in enhancing students' badminton skills at SMP Negeri 4 Sigli for the 2024/2025 academic year. This research employs a descriptive quantitative design with a survey approach. The data collection instrument used is a questionnaire with a validity level of 0.830 and a reliability level of 0.915. The study population includes all Education, Sports, and Health   teachers, the school principal, the vice principal, classroom teachers, the vice principal for curriculum affairs, and 26 students participating in extracurricular badminton activities. The sample consists of the entire population. The data analysis method used in this study is descriptive with percentages. The findings indicate that the role of Education, Sports, and Health teachers in developing and improving students' achievements at SMP Negeri 4 Sigli is categorized as very good for 7.69% (2 teachers), good for 30.77% (8 teachers), fair for 19.23% (5 teachers), poor for 42.31% (11 teachers), and very poor for 0% (0 teachers).

Keywords: Role, Sports Teacher, Achievement, Badminton, Students


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineke Cipta

Azwar, S. (2010). Metode Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Dimyati. (2010). Peran Guru Sebagai Model Dalam Pembelajaran dan Kebijakan Moral Melalui Pendidikan Jasmani. Cakrawala Pendidikan khusus dies natalis UNY

Dumadi, S.M. (1955). Pembentukan Pendidikan Watak. Jakarta: NOORDHOFF- KOLF N.V

Ghozali, Imam. 2009. Aplikasi Multivariate dengan Program SPSS.

Kemendiknas. (2010). Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta:

Kemendiknas Kemendiknas. (2010). Kerangka Acuan Pendidikan Karakter. Jakarta:Kemendiknas

Kesuma, D. dkk. (2012). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Khan, Y. 2010. Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta : Pelangi Publishing

Mulyasa, D. 2010. Menjadi Guru Profesional. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

Mulyasa, D. 2013. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta : PT Bumi Aksara

Mu’in, F. (2011). Pendidikan Karakter Konstruksi Teoretik & Praktik. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Pemerintah RI. (2012). Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa Tahun 2010-2025. Jakarta: Pemerintah RI

Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press

Sukiyani, F dan Zamroni. (2014). Pendidikan Karakter Dalam Lingkungan Keluarga (Vol. 11 No. 1 57-70).

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatid dan R & D. Bandung : Alfabeta

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatid dan R & D. Bandung : Alfabeta

Sujarweni, S. (2007). Panduan Menggunakan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu

Suharsaputra, U. (2011). Menjadi Guru Berkarakter. Yogyakarta: Paramitra Publishing

Suherman, W.S. (2014). Dalam Buku Memantapkan Pendidikan Karakter Untuk Melahirkan Insan Bermoral, Humanis dan Profesional Edisi Dies Natalis UNY ke-50 dengan Judul Artikel Pemanfaatan Dolanan Anak Dalam Pengembangan Karakter Anak. Yogyakarta: UNY Press

Syarifuddun, A dan Muhadi. (1992). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdiknas

Usman, M.U. (2013). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT remaja Rosdakarya

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR

Wiyani, N.A. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter, Konsep dan Implementasinya di Sekolah. Yogyakarta : Pedagogia

Wiyani, N.A. (2013). Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Yogyakarta: AR- RUZZ MEDIA

Zuchdi, D. (2011). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Pres




DOI: https://doi.org/10.47647/jsh.v7i2.2914

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.



ISSN : p2615-3688 & e2716-0270

Jurnal Sosial Humaniora Sigli indexed by: