PERANSERTA GURU PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BULUTANGKIS DI KALANGAN SISWA SMP NEGERI 4 SIGLI
Abstrak
The role of teachers has a significant impact on students' achievements across various sectors, including sports. It is also understood that students' achievements can influence the development of institutions or schools. This study aims to evaluate the contribution of Physical Education, Sports, and Health teachers in enhancing students' badminton skills at SMP Negeri 4 Sigli for the 2024/2025 academic year. This research employs a descriptive quantitative design with a survey approach. The data collection instrument used is a questionnaire with a validity level of 0.830 and a reliability level of 0.915. The study population includes all Education, Sports, and Health teachers, the school principal, the vice principal, classroom teachers, the vice principal for curriculum affairs, and 26 students participating in extracurricular badminton activities. The sample consists of the entire population. The data analysis method used in this study is descriptive with percentages. The findings indicate that the role of Education, Sports, and Health teachers in developing and improving students' achievements at SMP Negeri 4 Sigli is categorized as very good for 7.69% (2 teachers), good for 30.77% (8 teachers), fair for 19.23% (5 teachers), poor for 42.31% (11 teachers), and very poor for 0% (0 teachers).
Keywords: Role, Sports Teacher, Achievement, Badminton, Students
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineke Cipta
Azwar, S. (2010). Metode Penelitian. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Dimyati. (2010). Peran Guru Sebagai Model Dalam Pembelajaran dan Kebijakan Moral Melalui Pendidikan Jasmani. Cakrawala Pendidikan khusus dies natalis UNY
Dumadi, S.M. (1955). Pembentukan Pendidikan Watak. Jakarta: NOORDHOFF- KOLF N.V
Ghozali, Imam. 2009. Aplikasi Multivariate dengan Program SPSS.
Kemendiknas. (2010). Desain Induk Pendidikan Karakter. Jakarta:
Kemendiknas Kemendiknas. (2010). Kerangka Acuan Pendidikan Karakter. Jakarta:Kemendiknas
Kesuma, D. dkk. (2012). Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Khan, Y. 2010. Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri. Yogyakarta : Pelangi Publishing
Mulyasa, D. 2010. Menjadi Guru Profesional. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Mulyasa, D. 2013. Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta : PT Bumi Aksara
Mu’in, F. (2011). Pendidikan Karakter Konstruksi Teoretik & Praktik. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA
Pemerintah RI. (2012). Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa Tahun 2010-2025. Jakarta: Pemerintah RI
Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press
Sukiyani, F dan Zamroni. (2014). Pendidikan Karakter Dalam Lingkungan Keluarga (Vol. 11 No. 1 57-70).
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatid dan R & D. Bandung : Alfabeta
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatid dan R & D. Bandung : Alfabeta
Sujarweni, S. (2007). Panduan Menggunakan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu
Suharsaputra, U. (2011). Menjadi Guru Berkarakter. Yogyakarta: Paramitra Publishing
Suherman, W.S. (2014). Dalam Buku Memantapkan Pendidikan Karakter Untuk Melahirkan Insan Bermoral, Humanis dan Profesional Edisi Dies Natalis UNY ke-50 dengan Judul Artikel Pemanfaatan Dolanan Anak Dalam Pengembangan Karakter Anak. Yogyakarta: UNY Press
Syarifuddun, A dan Muhadi. (1992). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdiknas
Usman, M.U. (2013). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT remaja Rosdakarya
Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR
Wiyani, N.A. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter, Konsep dan Implementasinya di Sekolah. Yogyakarta : Pedagogia
Wiyani, N.A. (2013). Membumikan Pendidikan Karakter di SD. Yogyakarta: AR- RUZZ MEDIA
Zuchdi, D. (2011). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Pres
DOI: https://doi.org/10.47647/jsh.v7i2.2914
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
ISSN : p - 2615-3688 & e - 2716-0270
Jurnal Sosial Humaniora Sigli indexed by: