EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK DENGAN TEKNIK BIBLIOKONSELING UNTUK MENINGKATKAN BUDAYA LITERASI

Zahara Zahara, Fauzi Aldina, Muqarramah Fitri

Abstrak


This research aims to improve literacy culture among students at SMP Negeri 1 Tiro. The total population in this study was 20 people. The approach taken by the author is a quantitative approach. Data collection techniques are carried out to obtain the data and information needed to achieve research objectives. Based on the results of the linearity test, it shows that the Counseling variable in the bibliocounseling technique group has fcount (8.383) > ftable (3.49) with Y known as the Sig value. 0.000 < 0.05. meaning, the data for each variable X is linear. The R value is 0.564 which shows that bibliocounseling technical group counseling has a positive and significant relationship with improving literacy culture. Then, the R Square (R2) value is 0.318, meaning that bibliocounseling technical group counseling has an effect on improving literacy culture by 56.4%. The fcount value is 8.383 while the ftable value is 3.49, meaning fcount > ftable with a significance level of 0.000 which is smaller than 0.05. Thus, it can be said that there is a relationship between bibliocounseling technical group counseling and improving literacy culture.

Keywords : Group Counseling, Bibliocounseling Techniques, Literacy Culture


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abidin, Yunus, Tita Mulyati. 2018. Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara

Anggi Andriyani, Gede Sendiyasa, Ni Nengah Madri Antari. Penerapan Konseling behavioral dengan teknik penguatan positif sebagai upaya untukmeminimaliskan prilaku membolos pada siswa kelas X.1 SMA NEGERI 1 SAWAN Tahun Ajaran 2013/2014. E-journal undiksa jurusan bimbingan konseling, Volume: 2 No 1. 2014

Bimba-AIUEO,: Ciri Perpustakaan yang Ideal, diaksesdari http://www.bimbaaiueo.com pada 30 November 2016 Pukul 10.05.

Dewa Ketut Sukardi, 2008. Proses Bimbingan dan Konseling Di Sekolah, (Jakarta: Rineka Cipta

Herlia Wat i, “Metode Penelitian” (online) blogspot, tersedia: Http://herliamer.blogspot.com/2012/05/babIV.html, (diakses tgl 27 agustus 2017 jam. 10.00)

Muslimin. 2017. Menumbuhkan Budaya Literasi dan Minat Baca dari Kampung. Gorontalo:Ideas Publishing.

Moh.Mursyid, 2016. Membumikan Gerakan Literasi Sekolah, (Yogyakarta: Lembaga Ladang Kata).

Pakistianingsi Arini. 2014. Surabaya Sebagai Kota Literasi. Surabaya: Pelita hat. Prastowo Andi. 2012. Manajemen Perpustakaan Sekolah Profesional.Yogyakarta: Diva Press.

Prayitno, Afdal, Ifdil & Zadrian Ardi. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok yang Berhasil. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rukaesah. 2015, Metodologi penelitian, jakarta;PT Grafindo Persada.

Satria Dharma. 2016. Tranformasi Surabaya Sebagai Kota Literasi, (Surabaya: Unesa university press).

Sofan Amri, 2013. Pemgembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013, Jakarta,PT. Prestasi Pusatakaraya

Sugiyono,Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D),Alfabeta,Bandung,2009.

Sukardi, Metedologi Penelitian Pendidikan, Bumi Aksara, Jakarta, 2012.

Suragangga, I. M. (2017). Mendidik Lewat Literasi Untuk Pendidikan Berkualitas Lembaga Penjamin Mutu, 154. Diakses melalui HYPERLINK https://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/JPM/article/view/195/163


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.